Podcasty – The Starters, Radiolab, SYSK, This American Life

on

Moja przygoda z podcastami rozpoczęła się około 3 lata temu gdy na studiach nasz wykładowca jako zadanie domowe dawał nam różne nagrania. Z początku był to obowiązek, ale bardzo szybko okazało się, że to są tak ciekawe audycje, że słucham ich do dziś. Oprócz oczywistego faktu jak dowiadywanie się nowych rzeczy z dziedzin nauki, techniki, sportu można też oczywiście podszkolić się w słuchaniu i angielskim – wiele z tych podcastów można nawet znaleźć później z tapescriptami i wychwycić to słowo, którego nie zrozumieliśmy na początku.

TAL_color2

Pierwszym podcastem, który poznałem było This American Life. Na zajęciach usłyszeliśmy audycję z 2006 roku ze strasznymi historiami – 319: And the Call Was Coming from the Basement. Do dziś pamiętam te nagranie bo miałem je później zrecenzować. Zaglądam tam bardzo często, ostatnio bardzo spodobał mi się odcinek Good Guys – o tym jak to jest być dobrą osobą. Lubię tę audycję bo jest zawsze ciekawie przygotowana, temat jest podjęty z różnych perspekytw i jest zawsze dobrze jakościowo przgotowany – na stronie często można znaleźć artykuły lub odnośniki do stron z rowinięciem tematu.

Program prowadzi prezenter Ira Glass – co ciekawe nigdy nie potrzebowałem wiedzieć jak on wygląda – ten głos po prostu może istnieć bez postaci – wystarczy, że go słyszę.

Jak można tego słuchać? Ja osobiście najczęściej robię to przy pomocy programu Zune – z którego można ściągać sobie co tydzień nowy nagrania i potem przerzucać na telefon. Można również ściągać nagrania w formie mp3 z danego tygodnia, wszystkie wcześniejsze odcinki można odsłuchiwać na stronie w archiwum (LEGALNIE ściągnąć można – płacąc dolara za jedno nagranie).

link do programów Zune, itunes i innych do pobierania – http://feeds.thisamericanlife.org/talpodcast

polecane odcinki: 484: Doppelgängers (m.in. o tym jak pewna część świni może zastąpić kalmary); 477: Getting Away With It (o tym jak to czasami udaje się nam uniknąć kary); 419: Petty Tyrant (historia pewnego woźnego, który został szkolnym Al Capone); 414: Right to Remain Silent (o tym jak to ciężko czasem się powstrzymać od wygadania czegoś) i wiele wiele innych.

radiolab

Drugi podcast, który okupuję bardzo często to Radiolab. Również podsunięty na studiach – wszystko rozpoczęło się od odcinka Oops – genialny odcinek, jak to przypadkiem można wpaść na coś genialnego, przerażającego lub… nie będę zdradzał. Jednak ten odcinek wysłuchałem chyba ze trzy razy. Program głównie prowadzą Jad Abunrod i Robert Krulwich, którzy z humorem potrafią przedstawić różne naukowe sprawy. Od tego jak działa kłamstwo, historie o krwi, robakach, złu. Zawsze znajdą coś ciekawego. Do tego często dodana jest świetna muzyka i efekty dźwiękowe. Rozkosz dla uszu i mózgu.

Ja słucham znowu za pomocą ściąganych podcastów w Zune, ale można też ściągnąć każdy odcinek z archiwum ze strony. Tu również można znaleźć odnośniki do artykułów itp.

link do programów Zune, itunes i innych do pobierania: http://feeds.wnyc.org/radiolab

polecane odcinki – wcześniej wspomniane Oops, Guts  – o tym jak działają wnętrzności, Words – historia osób, które miały problem ze stworzeniem słów, The Bad Show – o tym jak zło tkwi w każdym z nas.

stuffyoushouldknow

Jak działają różne rzeczy – ziewanie, małżeństwo, żal, apartheid, lunatykowanie, złoto, pizza, wielka stopa. Wielu z tych rzeczy można się dowiedzieć w rozmowach pomiędzy Joshem i Chuckiem w ich Stuff You Should Know. Tu można znaleźć wszystko – jest wiele faktów, domysłów, żartów. Panowie dobrze przygotowani, często zakatarzeni, ale zawsze gotowi przekazać coś ciekawego. Mój pierwszy odcinek to Are stupid people happier, od tego czasu również wiele wylądowało w mojej komórce poprzez Zune.

Na stronie są oczywiście dodatki, filmy i transkrypcja każdego nagrania – to baaardzo pomaga bo Chuck i Josh – cóż, akcent jak dla mnie mają dość trudny do zrozumienia czasami.

link do programów Zune, itunes i innych do pobierania: http://www.howstuffworks.com/podcasts/stuff-you-should-know.rss

Nie będę polecał odcinków bo jest tego baaaardzo dużo.

mza_2370748223634019024.600x600-75

The Starters to po prostu odświeżona forma podcastu o koszykówce NBA zwanego jeszcze do niedawna The Basketball Jones – pisałem o niej jakiś czas temu i nie wiedziałem, że od października będzie on wydawany już pod patronatem ligi NBA. Troszkę obawiałem się tej zmiany myśląc, że teraz chłopaki będą bardziej pod kontrolą, będzie mniej żartów. Jednak jak dla mnie naprawdę nie zmieniło się dużo – oprócz nazwy (do, której już się pomału przyzwyczajam) i zmieniło się kilka segmentów programu. Jedyną zmianą do której wciąż nie moge się przyzwyczaić to powitanie – kiedyś to było zawsze GOOOOOOD MORNING SWEEET WORLD – teraz zmienione na GOOOD DAAAAAY – wciąż nie mogę tego przetrawić. Jednak najważniejsze, że ekipa jest wciąż ta sama.

Program jest nadawany codziennie od poniedziałku do piątku o godzinie 18:00 naszego czasu. Można go obejrzeć na zywo na stronie lub ściągnąć lub wysłuchać na ich stronie. Ja przyznam, raczej oglądam, ale to dlatego bo teraz mogą oni sobie pozwolić na skróty spotkań bezpośrednio z oficjalnej strony enbijej. Ściągać można za każdym razem ze strony, lub poprze itunes i zune i inne podobne programy – polecam fanom koszykówki!

link do programów Zune, itunes i innych do pobierania: http://thestarters.libsyn.com/rss

 

Jeśli ktoś kojarzy jakieś ciekawe podcasty to też z chęcią ich posłucham.

2 Comments Add yours

  1. no1objector pisze:

    This American Life też subskrybuję, natomiast Stuff You Should Know muszę sprawdzić. Ja z kolei polecam History Hour, ciekawe wydarzenia z dziejów historii tej bliższej i tej bardziej zamierzchłej. Great Lives, odcinki traktują o znanych postaciach. Osoby rozmawiają o ich życiu i wpływie na nich samych. Krótko i zwięźle, co sprawia, że można wykorzystać podczas zajęć🙂 i jeszcze Documentary of the Week, jak sama nazwa wskazuje, ten podcast, to ciekawy reportaż na jakiś temat. Twoje podcasty są amerykańskie, a moje brytyjskie, wszystkie sygnowane logiem BBC🙂

    1. tomilol pisze:

      dzięki, posubskrybowałem już.. faktycznie moje amerykanckie, trzeba posłuchać trochę britisz również

Skomentuj

