Pantera – Far Beyond Driven

_DSC0183

Mój ulubiony album Pantery. Bez dwóch zdań są tu największe hiciory. Te utwory kojarzą mi się z technikum. Zawsze podobała mi się też kolorystyka i okładka. Dopiero ostatnio dowiedziałem się, że ten świder miał początkowo wwiercać się w coś innego jak głowę.

Tak ja trzeba rozpoczyna się kopniakiem Strenght beyond strength – w tym numerze szczególnie podoba mi się perksuja. Vinnie pięknie tutaj zmienia tempo. Następnie moja trójca największych hitów. Becoming – uwielbiam ten riff na początku. Jest takie wrażenie jakby ta gitara faktycznie wwiercałą się w głowę. Tak jakby ktoś dokręcał śrubę. 5 minutes alone – ile ja razy tego słuchałem gdy faktycznie chciałem się uspokoić, mieć trochę czasu dla siebie – idealne na rozładowanie złej energii. Ale poten dla mnie riff wszechczasów – I’m Broken – te przepiękne dźwięki na początku – potem ten brud, szlam na wokalu Anselmo – jak ten facet mi imponował swoją energią w teledyskach z tamtego czasu. Następnie traktowany przeze mnie jako przerywnik Good Friends and a bottle of pills. Nawiązujący do kilku spraw. Tytuł z pewnością zainspirowany kowbojem. Tabletki bo Anselmo ostro wtedy cierpiał, co naturalnie w życiu rocknrollowca przeniosło się na tabletki, a potem dalej. Aż, zajechał za daleko. Przeokropny tekst z pewnością nawiązujący do tytułu samego albumu. Przesadzony swoją brutalnością, znacznie przesadzony.

Potem ponury Hard Lines and Sunken Cheeks. Kolejny tekst na kacu i głodzie. Jak te gitary Dimebaga przepięknie się tu ciągną. To co się dzieje po 3:30. Magia talentu Dimebaga. Slaughtered jest po prostu zarżnięty – krew, flaki, mięcho. To trzeba lubić – coś jak szkocki Haggis. 25 years to czwarty hicior dla mnie na tej płycie. Te zmiany. Piękne solówki i brudne riffy. No i te przerywniki.  Dimebag potrafił wykorzystać każdą wolną przestrzeń w utworze. Shedding Skin to oprócz genialnych muzykó popis jak dla mnie Anselmo jako wokalisty. Śpiewa, wrzeszczy, recytuje. Tu zaryczy, tu zanuci. Solo po 4tej minucie – miód. Totalny chaos w Trzecim ramieniu. Lubię takie układanki – gdzie w połowie robi się wolniejszy klimat, robi się taki chillout po uprzednim chaosie. Anselmo wrzeszczy przepięknie. No i Throes of Rejection – kolejny piękny w tym brudzie swoim. Kolejny popis Vinniego na perkusji. Rex na basie podczas solówki. To wszystko pięknie się układa. Na samo koniec Planet Caravan. Numer, który został nagrany chyba z okazji jakiejś BlackSabbathowej składanki. Tylko, że się tam nie dostał. Podoba mi się to jak Anselmo tłumaczy się i uspokoja, że to wcale nie jest kierunek zespołu. Tak by ktoś się nie przestraszył. Bardzo lubię tę wersję. Mam kilka skojarzeń z tym numerem. Po pierwsze, najgorszy teledysk jaki widziałem. Po drugie, kiedyś przełączając nocą kanały (nie będę się tłumaczył). Na jakimś polskim kanale usłuszałem ten numer jak pewna pani się do niego prezentowała. Byłem w szoku, że ktoś wybrał właśnie tę piosenkę. No i do tego w wersji Pantery. Przyznam, pasowało.

_DSC0181

Okładka jak już wspominałem podoba mi się kolorystycznie. Książeczka jest ok, nic nie różni się od tego co miałem na kaseciaku. Natomiast okropna jest sama grafika na płycie CD. Tzn, jej brak. Samo logo, to wygląda trochę jak piracka płyta.

Teksty na tym albumie są chore, pokręcone. Pełne złości, wściekłości bezsilności. Sama złość mająca swoje podstawy w fizycznym zmęczeniu Phila. Ciężki to był etap dla nich z pewnością.  Kurcze, ależ to był piękny zespół. Brak mi go.

jeden teledysk to za mało na geniusz tego albumu

3 Comments Add yours

  1. Rolu pisze:

    Właśnie od kilku dni ta płyta jedzie do mnie z Anglii kupiona za astronomiczną kwotę 0,32 funta:)

    1. tomilol pisze:

      dobra cena .. ja bym dał i więcej🙂 zresztą co ja gadam, ja dałem więcej!🙂

      1. Rolu pisze:

        Teraz jeszcze na Cowboys From Hell w granicach 15zł poluję:)

Skomentuj

