Mastodon – Blood Mountain

DSC_0292

Spóźniłem się o kilka lat z Mastodonem. Za późno się o nich dowiedziałem. Pamiętam, że usłyszałem o nich kiedyś na vivie – i to taka jakaś znana blondyna prezenterka o nich mówiła (bardzo pochlebnie). Najwyraźniej musiało mnie to przestraszyć. Słucham dopiero od 2008. Pomalutku i po cichutku zbieram płyty.

Ten album oczywiście zakupiłem jakoś spontanicznie. Ogromnie podobały mi się grafiki albumu – złoto i czerwień. Pamiętam, że śmigałem MZK ściśnięty gdzieś na schodach między otwierającymi się drzwiami, a grupą zamoczonych od śniegu ludzi – a ja zachwycony tym jak wygląda płyta. Nie słuchałem jej – ja ją oglądałem cały szczęśliwy. Wydanie albumu ma dla mnie taki pinkfloydowy posmak. Piękne są te grafiki, jak ja żałuję, że nie mam ich większych na winylu (tak wiem, zanudzam już z tym tematem). Za oprawę graficzną odpowiedzialny jest Paul Romano (genialne grafiki na stronie). Współpraca z Mastodonem jest tu dość długotrwała, ciężko mi się doliczyć ile albumów zrobili razem. Byłby max, ale cholera znam już ich inne oprawy płyt.

DSC_0306

Co do muzyki – to dla mnie ta kapela ma po prostu jaja. Wielkie włochate jaja. Oni wydają się nie bać niczego – robią z dźwiękiem co tylko chcą – drą się, wyją jak wilki, nucą, śpiewają, bębnią, gromią, grzmocą… Potrafią naparzać, a potem robią prześliczny wstęp do Sleeping Giant. Niewiele jest takich kapel – oni robią swoje – takie z nich Pinkfloydy 21 wieku. Świetni wokalni goście tutaj – Josh Homme na Colony of Birchmen, Cedric z MV na Siberian Divide. Szczególnie pierwszy z tych utworów jest udany – co za bębny. W jedną i w drugą stronę – Brann Dailor zap…. zapracowuje się tu bardzo. Nie znam się na bębniarskich nazewnictwach i tempach – ale to musi być dobry bębniarz! Hunters of the sky to kolejny miód na uszy. Tam chyba każdy drze się ile chce. Każdy może tu śpiewać, wrzeszczeć – kolejny raz jest to dla mnie pinkfloydowe. Chciałbym zobaczyć ich na próbach – to musi być jatka! Każdy ma tu przecież głowę pełną pomysłów!

Teksty – kto by tego słuchał, są owszem pięknie zapisane w książeczce, ale to nie jest dla mnie po raz kolejny aż tak istotne. Choć przyznam, z czasem coraz więcej staram się wychwycić. Dużo jest tu tekstów dla jaj. Te wyniosłe potwory, legendy, baśnie – Naprzykład postać Cysquatch‚a (Cyklop i Sasquatch w jednym). Mają chłopaki fantazję – to nie jest zespół dla tekstów jednak. No i bardzo dobrze – nie każdy musi być!

DSC_0294

Aha, po ostatnim Pendulous skin(BTW genialny teledysk tu ktoś wymyślił z pinwinkiem Pingu) poczekajcie do końca, po 15 minutach ciszy można usłyszeć list od ich mega fana o takiej treści:

„Dear Mastodon: My name is Joshua. I’m a big fan from Southern Cal. Really diggin’ on your new scene. That’s why I hope you don’t mind when I got your new demos for your new CD, I had to sing parts on them and send them to you as a tribute. I hope you’re not mad about me also uploading them onto the Internet. But hell, it seems like you guys are so cool that you might dig something just like that. Sincerely, your fan, Joshua M. Homme. P.S., Keep it real…REAL ….REAL!!!.”

3 Comments Add yours

  1. codringher pisze:

    Pewnie, gdyby nie Cedric z mojej ukochanej Mars Volty nie sięgnąłbym po ten album… A tak to poznałem świetny album, z bardzo interesującą muzyką. Chłopaki nieźle kombinują… Moja ulubiona płyta Mastodonu (ale nie utwór, bo tym jest Hearts Alive z Leviathana).

  2. Stary_Zgred pisze:

    A jak pięknie brzmi ten zespół na żywo – ho! ho! Podczas koncertu aż chce się złapać miecz w dłoń, narzucić na grzbiet kolczugę i ruszyć w bój z jakąś mantykorą alboli innym paskudztwem.
    Gęsta, ciężka muzyka. Wspaniała do szybkiej jazdy samochodem (acz trochę niebezpieczna – bo przy ulubionych fragmentach pedał gazu sam się wciska prawie do oporu)

    1. tomilol pisze:

      no i niestety.. ja nie miałem jeszcze możliwości posłuchać tego na żywo

Skomentuj

