The Smashing Pumpkins – Oceania

Lubię Billy’ego Corgan’a. Nie jestem jego super fanem, ale jest kilka kawałków Dyniek, które bardzo lubię. Przed zakupem tej płyty nie miałem niestety żadnej innej płyty w mojej kolekcji. Nie za często kupuję też płyty w ciemno, bez wcześniejszego odsłuchania kilku kawałków. Tu było inaczej, płyta została zakupiona spontanicznie, na szybko, na tzw. „bo muszę coś kupić”.

Zacznijmy od muzyki. Bardzo ciekawe, zróżnicowane granie. Utwory znacznie różnią się od siebie, co troszeczkę sprawia wrażenie braku ogólnej koncepcji. To co tak jakoś zapamiętałem to fakt, że drugi w kolejności Panopticon jest strasznie podobny do pierwszego na płycie Quasar’a. Tak bardzo, że aż Kasia sama zwróciła na to uwagę. Utwór, który szczególnie zapamiętałem to Pinwheels, które wstępem niesamowicie przypomina mi The Who z płyty Who’s Next. To przez te klawisze na wstępie. Bardzo ładna gitarka później i te skrzypki grające motyw wcześniejszych klawiszy. Pod koniec taki trochę Floydowy klimat. Dobre inspiracje – udany kawałek.

Tekstowo. Nie wiem o co chodzi. Nigdy nie rozumiałem tekstów Corgana. Nie wiem nawet czy one mają mieć jakiś sens. Płyta bardzo mi się podobała dopóki nie zajrzałem do książeczki po teksty. Ich chaos troszkę zepsuł mi ogólne wrażenie. Więc moja rada – nie wgłębiać się w znaczenie chyba.

Jeśli chodzi o stronę wizualną, ładna okładka, nie wiem co ma ta niby latarnia do tytułu Oceania, ale zdjęcie jest ładne. W środku troszkę chaos, prom kosmiczny, piramida, podkowa, egipskie pomniki, rentgen dłoni, wąż, księżyc, czy wiadukt (niczym z mojej wyprawy do Stańczyków). Te zdjęcia nawiązują chyba do tekstów. O co chodzi w tym wszystkim? Aha, brakuje mi też jakiegoś napisu na płycie CD czyj to album. Płyta wpadła mi ostatnio do pudełka Downward Spiral NIN i troszkę się nagimnastykowałem (długie słowo)  czyj to album.

Skomentuj

