Oceansize – Frames

Jaka szkoda, że ich już nie ma. Będę tak rozpaczał za każdym razem jak o nich gdzieś napiszę (jeśli w końcu kupię sobie jakieś inne ich płyty). Płyta zakupiona ukradkiem w MM (ukradkiem czyli gdzieś tak w połowie jakiegoś miesiąca no i Kasia nie wiedziała, że kupiłem… i nigdy się nie dowie..). Oceansize jest dla mnie świetną kapelą. Jak ich poznałem napiszę kiedyś. Ten album kojarzy mi się szczególnie z początkiem mojej pracy. Album wydany w 2007. To był mój drugi rok pracy, zaczynałem właśnie wychowawstwo. Znalazłem wspólny temat muzyczny z kolegą z pracy, można było o czymś innym jak o szkole pogadać. Ponadto ta „Frames”kojarzy mi się strasznie z moją salą, gdzie go słuchałem przez kilka bitych dni na każdej przerwie (jakoś ciężko było go do domu zanieść). Pamiętam nawet, że jeden gimnazjalista się nim zainteresował. Byłem w szoku gdy ten 13stolatek pytał mnie o kompozycje i był pod wrażeniem budowania nastroju, klimatu. Bardzo mnie to ucieszyło, gdyż była to ciekawa konwersacja z tym małym indywidualistą.

Dlaczego zakupiłem właśnie ten album, a nie ukochaną dwójkę (która wciąż jest na liście must have’ów)? Ze względu na artwork i wydanie. Udało mi się dostać Deluxe Edition. Czyli oprócz albumu dostałem też DVD z całym albumem zagranym live, naprawdę ciekawym dokumentem z nagrywania albumu (uwielbiam ich brytyjskie akcenty), koncertowymi nagraniami Trail of Fire, T-Shirt/Unfamiliar, Sleeping Dogs & Dead Lions, i slideshow ze zdjęciami z sesji nagraniowej i koncertów.

Album spakowany w naprawdę miłe pudełko gdzie dodatkowo jest jeszcze naklejka z napisem Oceansize inspirowana motywem z okładki. Wciąż nie wiem gdzie ją nakleić.

Słuchałem już sporo Oceansize, znałem wcześniejsze dokonania, ale to tu tak naprawdę zainteresowało mnie jak oni wyglądają. Chyba dopiero po 3 latach. Zdziwiłem się jak zobaczyłem Vennarta (trochę Bzidal), choć w sumie to nie miałem żadnego konkretnego skojarzenia.

Jeśli chodzi o książeczkę i mini wkładkę DVD to świetnym pomysłem były te ukryte teksty. Ciężko je zauważyć na początku, a potem jest sporo zabawy w ich odczytywaniu. Duży plus za inwencję. Okładkę zrobił Robert Finck grający kiedyś z NIN i G’N’R. Ciekawy motyw, który można różnorodnie zinterpretować

Muzycznie, ja uwielbiam ten klimat. Chaos, szukanie melodii, granie głosem. Przypomniał mi się  komentarz jednego kolesia na youtube przy Trail of Fire („Wymyśliłem nową pijacką grę, za każdym razem jak jest znacząca zmiana motywu w tym utworze pijesz shota, Uwaga – dobijesz się naprawdę szybko”) – idealne podsumowanie. Dla mnie jest to świetny następca „Everyone into position”. Nie lubię robić porównań. Ale czasem mam wrażenie, że np. taka kapela jak Muse może jedynie marzyć o takiej oryginalności i ograniu. Wredota ze mnie (jako obronę powiem, że lubię Muse, ale brakuje im takiej oryginalności czasem). Ciężko na tym albumie znaleźć jeden numer wybijający się nad inne. To jest album, tego się słucha w całości i tak właśnie ma być.

Teksty jak na ten rodzaj alternatywnej (wstrętne trochę słowo) muzyki są naprawdę chwytliwe. Jest to z pewnością duża zasługa różnorodnych wokalnych środków Vennarta. Tekst Commemorative ______ T-Shirt. W miejsce luki wpisz sobie 9/11 lub Smoleńsk i zastanów się kto kupiłby taką pamiątkową koszulkę. No, a tekst Savant jest po prostu piękny.

One Comment Add yours

  1. codringher pisze:

    Też miałem tą wersję – swego czasu sporo tego po MM się pelętało. I też najbardziej lubię płytę nr 2 – jest absolutnie genialna. Frames jest niezłe, choć niektóre kawałki są za długie – momentami trochę przynudzają. Natomiast idea zagrania całej płyty i wydania tego na DVD jest wg mnie idiotyczna – wymiękłem już po dwóch minutach. Nudy okropne.

Skomentuj

